04 August 2014

Roadkill Festival 2014


Ik had me voorgenomen om geen concerten en festivals meer te fotograferen maar een sms van een lieftallige Roadkill medewerkster kon me toch over de streep trekken om te hervallen in oude gewoontes. Het Roadkill festival pakte dit jaar uit met een dag extra en daar hoor je ons echt niet om klagen. Met dagafsluiters als Karma To Burn en High On Fire komen we weer ruimschoots vuilbekkend aan onze trekken en mag het rock 'n roll beest in ons de beide middelvingers opsteken naar onze dolgedraaide maatschappij!  For those about to rock, we salute you!!!


Opener van dienst op vrijdag zijn het Limburgse 30.000 Monkies, een viertal dat de riffjes aan elkaar rijgt tot gebalde stoner/sludge overgoten met een vleug noise. Ik heb ze al eerder aan het werk gezien en moet eerlijkheidshalve bekennen dat ze me dit keer op plaat meer kunnen bekoren dan live. De stem van zanger Ruben gaat bij wijlen door merg en been maar helaas niet altijd in de positieve zin. Jammer maar een festival openen is altijd ondankbaar en de zenuwen zullen ook wel hun ding gedaan hebben. Doorgroei potentieel, dat wel.


Tweede band van de dag is het Gentse Idealus Maximus die hun eerste gelijknamige album komen voorstellen. Hun instrumentale stoner rock kan met gemak wedijveren met hekkesluiter Karma To Burn maar dan met de nodige paddo's en we kunnen iedereen dan ook alleen maar aanraden: ga ze zien in 1 of ander donker kot in je buurt en schaf je het album Idealus Maximus aan want dit is een Belgische klassieker in wording!


Het uit UK afkomstige Desert Storm was een verplicht nummer doordat de band in het voorprogramma speelt van Karma To Burn... Helaas heb ik zelf weinig van hun set gezien temeer ik op Irish Rob botste, de bassist van The exploited en sinds kort ook de bass plukkend bij Karma To Burn... Ik kan enkel zeggen dat het bier rijkelijk vloeide en de ontmoeting een wederzijdse fijne ervaring was die we na de optredens in de backstage hebben verdergezet.


Toen Black Spiders het podium beklom werd het tijd voor het echte feest. Vuige rock 'n roll met 3 gitaren (Gibson, wat had u anders gedacht...?) trok een energierijke set op gang waarbij de aanwezigen enkel maar goedkeurend schuchtere danspasjes tot een klein pogofestijn  konden brengen. Net toen de set op het punt stond echt te pletwalsen kwam hun verplichtte "say fuck you". Aanwezigen die de band al gezien hebben weten waarover ik het heb. 5 minuten lang naar het publiek staan schreeuwen "black spiders, fuck you" breekt voor mij telkens de set en dit soort nonsens was misschien eens leuk in de jaren 80 maar moet dit echt bij al hun concerten? Zonde want ze kregen de temperatuur in de tent bijna net op boiling point....


Afsluiter van deze avond was Karma To Burn, de band heeft afgelopen jaren heel wat miserie gekend met de nodige gedaantewissels waardoor ik me een jaar geleden nog afvroeg (na hun yellowstock doortocht) of de band niet ten dode opgeschreven was... Niets bleek minder waar want vorige maand lieten ze hun nieuw album los. Arch Stanton is een dijk van een plaat en iedereen die de levenswandel van de band heeft gevolgd kan alleen maar beamen dat fifty nine hun nieuwe hit in wording is. Met een western vibe die er geen is. 
Toen ik de frontstage betrad met mijn K2B t-shirt kreeg ik gelijk een knipoog van Will en poseerde hij enkele malen gewillig voor mijn lens... Ik had mijn moment van voldoening en enkele foto's en kon met volle overgave de pit induiken. Puike set, strak als altijd en helemaal K2B!




Dag 1 zat erop, nog even nakaarten in de backstage met de bandleden van Karma To Burn om daarna beschonken maar voldaan de weide af te struinen op zoek naar onze slaapbus.

































2 comments:

  1. Very cool pictures GoDi! Good job! It was great to meet you and hang out. xoxo from Berlin :)

    ReplyDelete
  2. THx! Was great meeting you 2 and hope to see you at the desertfest! xxx

    ReplyDelete